יום שישי, 26 באפריל 2013

6 מפגשים עם אבשלום (חלק 3) מחשבות בעקבות תערוכתו של אבשלום בביתן הלנה רובינשטיין. אפריל 2013

מפגש 3 עם אבשלום



(קישור למפגש 2)

(קישור למפגש 4)

(קישור למפגש 5)

(קישור למפגש 6)



Lilach Bar-Ami, Absalon in HR Israel © 




1987 בדרך חזרה מניו יורק ביקרתי  את המשפחה בפאריס.
התארחתי בדירה של של בת דודתי, רחוב  רוקט.
באותו זמן אבשלום התגורר בפאריס, חי, למד, יצר.. 
לא היה לי מושג על קיומו של מאיר אשל,
יתכן אף וחלפתי על פניו ברחוב..

בלילות הצרפתיים, ישנתי לצד בת דודתי באותה מיטה, יאמר לזכותה שבניגוד לחדרים נטולי המקלחת או אמבטיה פרטית בהם התגוררו שכניה, היא בנתה חלל נוסף, חלל זעיר שכלל מקלחת ושירותים.

אני מהרהרת ברעיון שבין היתר אבשלום קיבל השראה מהדירות השכורות בהם התגורר כסטודנט וכאמן בפאריס. עיר הידועה ביוקר המחיה ובדירות קטנות הממדים, בה מתגוררים תושביה הצעירים ואף המבוגרים, שאינם עמידים.
בביקור ההוא בפאריס יצא לי לבקר בחדר היחיד בו התגוררו דודתי, בעלה וילדיה לפני שעלו ארצה. באותו זמן גר בחדר בן דודי בגפו,  למרות המאמצים התקשיתי לדמיין כיצד חדר זה שימש מגורים למשפחה בת חמש נפשות.
הו פאריס פאריס..

(אחרי שכתבתי את הנ"ל מצאתי באחת הכתבות על אבשלום אישור להנחה שלי:
"... ולאחר זמן קצר עבר להתגורר עם דודו מצד אביו, מבקר האמנות ז'אק אוחיון. "הוא היה אנציקלופדיה מהלכת ונחשב לבר סמכא באמנות", מספר דני אשל על הדוד. הוא ואבשלום גרו בדירת הסטודיו הזעירה של אוחיון ברובע השלישי בפאריס, שעליה כתב ניניו במאמרו כי "עיצוב יחסי החלל-ריהוט הרציפים בה היה מקור השראה משמעותי לאבשלום".
אלי ערמון אזולאי, גלריה, הארץ, 29.12.2010)




Abaalon in KW Institute for Contemporary Art in Berlin 


יתכן ופתרון חידת המבנים שיצר אבשלום נמצא בשאלה כמה מקום צריך אמן כדי לצור?
אני נזכרת בהחלטה שלי להפסיק לצייר כי אין מקום בחדר. בחדר הפצפון בניו יורק, קווינס, ריגו פארק 63, מצאתי באחד הארונות שקית עם חתיכות עור, שזרתי אותן זו לזו, יצרתי "יצירת אמנות". (בזמן הזה לא היה לי מושג שאלך ללמוד אמנות, למרות הביקורים התכופים במוזיאונים שונים ברחבי העיר, כולל תערוכתה ההיסטורית של סינדי שרמן במוזיאון "ווטני " עם תצלומיי סטילס בהשראת סרטי פילם נואר)

אני חושבת על החללים המינימליסטיים שיצר גודאר בסרטיו, על יצר האספנות של  שארל אפרוסי, בספר שאני קוראת לאחרונה "ארנבת עם עיני ענבר" מאת: אדמונד דה ואל, (קדר, שכמו אבשלום נולד בשנת 1964 בנוטינגהאם באנגליה, וב1993 קבע את מגוריו בלונדון וזכה  להצלחה רבה כאמן, הכלים הבהירים שיוצר, בהחלט יכולים לנהל דיאלוג מעניין עם המבנים של אבשלום) וגם הווילה בת שלוש הקומות של משפחת שוורץ, ניצולי שואה, שנראית כמו מוזיאון, גדושה ברהיטים, תמונות, פסלים ועוד המון חפצים שונים.

אז כמה מקום צריך אמן כדי לצור?, אדם כדי לחיות?
איפה הניח אבשלום את חמרי היצירה שלו?
במקרה של אבשלום נראה שהמקום אינו מהווה מגבלה כלשהי
ואולי כן, אבשלום בוחר לצור תא, חלל מגורים מיוחד לכל עיר בה ישהה בעולם,
נראה שהוא רוצה להיות בו-זמנית בעולם כולו,
לפרוץ כל מחסום, גבול או מגבלה אפשריים,
בטח לא מדובר במקום פיזי בהקשר של חפצים או חמרי יצירה להם הוא זקוק..

נראה שהמחשבה והרעיון הם העומדים בלב יצירתו, ה"ריק" הוא היצירה עצמה וגם חומרי הגלם שלה, בוודאי לא החומרים הגשמיים - החפצים. אפשר להסתפק בריבוע שחור או לבן, מקסימום משולש, במקרה הטוב עיגול....

המחשבה על היצירה היא היצירה עצמה, לכך לא צריך הרבה חמרים, כמו אדריכל, ספר סקיצות, עיפרון לרישום והשראה, בחלל הריק אפשר להרהר במשך שעות, בסוף זה מגיע, או שזה כבר ישנו..



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה